Det är en vacker höstdag när jag svänger in mot Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn. På håll ser jag den gamla gula trävillan som ståtligt står på en höjd, omgiven av ängar med betande djur. På området finns både djurstallar, maskinhallar och internatboende. Redan när jag kliver ur bilen blir det tydligt att detta är ett levande område. Grävmaskiner och hjullastare är igång och arbetar, ackompanjerat av kor som råmar i ladugården. Över gårdsplanen kommer ett par sistaårselever gående, som precis ska få prova ut sina studentmössor, samtidigt som nya arbetskläder har kommit för utprovning till skolans nya elever.
Idag ska vi få träffa Monica Blomberg Thelin, rektor på Grans, som skolan kallas.
Monica har jobbat på Grans Naturbruksgymnasium sedan 1996, då hon gick ut lärarutbildningen. Hon berättar att hon började sin bana på Grans som matte och fysik-lärare, men valt att stanna kvar i snart 30 år.
”Det är många saker som gör att jag har blivit kvar på skolan. När jag började som lärare hade jag stora möjligheter att vara med och utforma upplägg på de utbildningar vi hade, och det är något som jag fortfarande vill förmedla till mina lärare när jag nu har rollen som rektor. Att de är viktiga och att vi tillsammans kan bygga det bästa upplägget av naturbruksprogrammet för att bli den bästa skolan för våra elever. Jag trivs med det lilla, lugnet på landet och framför allt närheten till eleverna och de korta beslutsvägarna. Jag har alltid som rektor haft koll på alla elever, och har ett ansikte på alla elever som går på skolan.”
Det blir tydligt när vi går genom skolan att Monica har en varm relation till skolans elever. Flera elever stannar till och hejar och utbyter några ord med sin rektor. Och just de goda relationerna mellan elever och lärare verkar vara en trivselfaktor på skolan.
”Många lärare stannar länge och vi ser att lärarna trivs bra. Det är skön stämning mellan både elever och personal, berättar Monica. Vi är nära eleverna hela tiden, då vi är en internatskola. Lärarna ger nog eleverna lite extra omsorg, när vissa elever har 50 mil hem till mamma och pappa. Den omsorgen och nära relationerna spiller över på hela gruppen.” förklarar Monica.
Internatskola – bidrar till sammanhållningen
På Grans Naturbruksgymnasium går i år drygt 130 elever. Monica berättar att målet är att ta in 150 elever på skolan. Skolans elever kommer från olika orter i Norr- och Västerbotten och många av eleverna bor under sin studietid på områdets internat. De elever som vi pratar med lyfter just detta som en stor fördel med skolan, att det är roligt att lära känna nya vänner och att det också blir lättare då eleverna på skolan kommer från olika orter.
”Det är jättebra sammanhållning, berättar Hannes Sundin, som läser inriktningen Naturturism. Lärarna gör mycket aktiviteter för att vi ska få lära känna varandra”.
Nellie Stramo från Luleå är en av eleverna som bor på internatet och går sitt sista år på Grans Naturbruksgymnasium. Under sina år på internatskolan har Nellie både hunnit träffa kärleken och fått nya vänner, då eleverna på skolan umgås mycket även på fritiden.